Sådan bliver du gift i Thailand

Går du også med sommerfugle i maven ved tanken om at blive gift i smukke, eksotiske Thailand? Læs med her, om hvordan processen foregår, og hvad du skal vide.

Mange drømmer om et tropisk bryllup med vajende palmer i baggrunden og udsigt til en hvid sandstrand.

Hvis du har fundet kærligheden i Thailand, eller drømmer om at finde din kommende ægtefælle i Thailand via thai dating, så er det godt at vide lidt om, hvordan et bryllup foregår, og hvad du skal være opmærksom på før og efter ceremonien.

Her er samlet en lille mini-guide, som forhåbentlig kan klæde dig og din kommende ægtefælle på til, hvordan I stabler et bryllup i Thailand på benene.

De lovmæssige foranstaltninger

Først og fremmest er det vigtigt at understrege, at Danmark kun anerkender brylluppet, hvis det samtidig er godkendt af den thailandske myndighed. Blot at have en ceremoni i Thailand betyder således ikke, at I er retmæssigt gift.

Processen indeholder tre skridt, som er vigtige at følge kronologisk:

  1. Det første skridt i denne proces, er at møde op på din ambassade, for at få papirarbejdet i orden. Helt konkret skal du her have en tilladelse til at gifte dig i Thailand (Freedom to Marry). Et sådant dokument koster typisk et par tusinde Baht, så vær sikker på I har penge med til dette.

Derudover skal du have dit pas med dig. Hvis du har været gift tidligere, skal du kunne dokumentere, at dette ægteskab er lovmæssigt opløst (dette dokument vil typisk være et dødscertifikat eller et skilsmissecertifikat).

  1. Herefter skal du have både din skriftlige tilladelse fra ambassaden samt dit pas oversat til thai. Typisk foregår det sådan, at det først skal oversættes til engelsk og så til thai. At få oversat fra engelsk til thai koster typisk 300-600 Baht, afhængigt af hvor du får det gjort.
  2. Til sidst skal du aflevere dine oversatte dokumenter hos Department of Consular Affairs, som skal autentificere dem. Typisk vil du få de godkendte dokumenter tilbage i løbet af et par dage.

Herefter er den lovmæssige procedure fuldendt, og du kan nu lovmæssigt gifte dig i Thailand.

Kan jeg ordne det selv eller skal jeg have professionel hjælp?

Det er lidt en smagssag, om man ønsker at ordne denne proces selv, eller man vil have hjælp til det. Hvis man vælger at ordne det selv, har man større kontrol i forhold til, hvordan og hvor hurtigt tingene foregår, men der er til gengæld en del at holde styr på.

Benytter man et bureau til at klare det, kan man måske forvente lidt længere behandlingstid, og en højere pris, men til gengæld kan du være sikker på, at der er styr på det hele.

 

Selve brylluppet – hvordan skal det foregå?

Selve ceremonien, hvor I skal vies er heldigvis mere eller mindre op til jer selv. I kan vælge at holde et lille og ganske uformelt bryllup, eller skabe jeres eget drømmebryllup på en lokation, der passer til jeres smag, behag og pengepung.

Der findes utroligt mange smukke og skønne naturområder i Thailand, og der er gode muligheder for at vælge netop en af disse til at danne baggrund for jeres bryllup, hvis I ønsker dette.

Efter brylluppet – hvad skal du bruge for at registrere dit ægteskab?

Det er ikke kun hvedebrødsdage efter bryllupsceremonien. I skal nemlig huske at afsætte til tid at registrere ægteskabet med myndighederne. Dette er nødvendigt for at sikre, at alt foregår efter bogen og I bliver registreret efter den gældende lovgivning på området.

På statskontoret skal du medbringe følgende for at kunne registrere ægteskabet:

  • Dit pas: To kopier
  • Dit visum: Hav en kopi af dette også
  • Din forlovedes Id-kort (kun for thailandske statsborgere): i to eksemplarer
  • Dokumentet fra din ambassade ”frihed til at gifte sig”: Her skal du både have den originale og den bekræftede oversættelse plus kopier af begge dele. Husk desuden det skal være for jer begge.
  • Udenrigsministeriets stemplede oversættelse af dit pas (eller jeres pas, hvis I begge er udlændinge).
  • Din forlovedes Tabien Baan (hus-log) (kun thailandske statsborgere): to eksemplarer
  • Sidst men ikke mindst, skal du også have to vidner. Statskontoret (Amphur) kan stille disse til rådighed, men hvis du har to frivillige, er det lettere.

I kan dog også registrere jeres bryllup inden I bliver viet, hvis I hellere vil fokusere på jer selv og hinanden bagefter. Det kan være I allerede er på vej på bryllupsrejse umiddelbart efter ceremonien, og i disse situationer kan det være rart at have alt det tekniske og lovmæssige på plads inden.

Husk desuden at det kan være en god idé at få oversat jeres ægteskabserklæring til for eksempel dansk eller engelsk, hvis I ønsker at registrere jeres ægteskab i Danmark eller andre steder på et senere tidspunkt.

Vi håber at I med denne guide er blevet klogere på, hvordan I kan blive gift i Thailand og hvordan de bureaukratiske aspekter foregår. Derudover ønskes I blot et langt og lykkeligt ægteskab!

Hvis du ønsker at læse mere om muligheden for at finde kærligheden udenlands, kan du læse meget mere om dette ved at starte her.